Cloud v českých školách

Úvod

I do českých škol již pronikly cloudové produkty od největších gigantů, společností Microsoft a Google. Obě dvě společnosti nabízí v dnešní době už velice širokou nabídku možností pro oblast školství. V jejich produktovém portfoliu se dnes nachází i produkty typu SaaS, tedy software jako služba. Tyto cloudové „balíčky“ online nástrojů a aplikací tvoří ucelenou platformu a to hned v několika plánech. Několik z nich je přímo určeno pro školství, obě společnosti nabízí jeden plán pro školství i zdarma. Pro školy asi nejpřesvědčivějším argumentem pro změnu je právě cena.

Když dva dělají totéž…

Oba tyto cloudové produkty si jsou svojí koncepcí podobné. Skládají se ze společného prostředí, ze kterého jsou přístupné jednotlivé aplikace – online aplikace, které jsou zjednodušenou podobou „krabicových“ kancelářských balíků, e-mailové schránky, úložiště a případně webů, ale i dalších nástrojů.

Liší se především ve specifických službách, kdy Google Apps for Education mohou těžit s toho, že Google provozuje dnes již zaběhnutou sociální síť Google+. Microsoft se pokusil o provozování své sociální sítě Yammer, ale v současné době z plánů zmizela. Microsoft naopak využívá svého silného nástroje Sharepoint, v tomto případě v jeho online podobě. Jedná se o aplikační platformu pro web, ve které je možné tvořit weby, ať už interní, uživatelské, nebo veřejný web organizace. Na tyto weby je také možné přidávat různé aplikace, buď vytvořené přímo Microsoftem, anebo třetí stranou.

Z praxe

Nedovolil bych si doporučit vhodnější řešení z těchto dvou. Záleží na mnoha faktorech, počínaje typem školy a jejími požadavky a konče možnostmi IT podpory. Dovolím si k tomuto jeden příklad z vlastní praxe – pro naši školu jsme vybrali řešení od společnosti Microsoft z několika důvodů. Tím prvním bylo, že jsme nechtěli přejít kompletně do cloudu, vyhodnotili jsme to jako potencionální riziko pro školu za daných podmínek. Dalším důvodem pak byla obstojně vybavená serverovna s nainstalovanými Windows Server. Zároveň i na všech školních počítačích jsou instalovany operační systémy a kancelářské balíky od společnosti Microsoft. Cloudové prostředí tedy funguje ruku v ruce s „pevnou“ infrastrukturou. Zdánlivě se tedy téměř nic nezměnilo. Pouze po pořízení licencí Office 365 bylo třeba synchronizovat toto prostředí s Microsoft Active Directory. Tím se nám do cloudového prostředí přenesli všichni uživatelé, skupiny uživatelů, skupiny zabezpečení i oprávnění. V případě, že bychom neměli servery a doménu postavenou na produktech Microsoftu, možná bychom vybrali jiné řešení. Největším přínosem pro naši školu byl přechod na Exchange online, zrušili jsme staré řešení mailového serveru, které již neodpovídalo našim požadavkům. Práce s dokumenty se zefektivnila, jelikož je možné, aby si je uživatelé velice rychle navzájem sdíleli, případně na nich společně pracovali. V současné době dokončujeme koncepci intranetu na platformě Sharepoint online a systém document managementu. Cloudové prostředí zasáhlo významně i do výuky, ale to se týká pouze některých učitelů, tedy těch, kteří měli chuť poznávat nové možnosti. Žáci si mohli nově vyzkoušet, jak jim vyhovuje výuka formou blended learningu, v některých předmětech si mohou vyzkoušet práci v BYOD režimu. Naopak se v našem případě nedá mluvit jinak o často zmiňované výhodě cloudových řešení, a to šetření na HW prostředcích a jejich spotřebě a údržbě. HW jsme nerušili žádný, jen jsme ho mohli začít využívat efektivněji.

GEGfest

Na setkání  GEGfest, které bylo organizováno komunitou Google EDU Group, zaznělo několik zajímavých informací o zavádění cloudových technologií do škol. Promluvil i Mgr. Radovan Jansa, který prezentoval jejich případ nasazení Google Apps na Gymnáziu, kde mají s tímto produktem již několikaletou praxi. V jejich případě se spolehli na čistě cloudové prostředí, což je známkou toho, že to i ve školství jde bez hybridních řešení, kterých jsme využili na naší škole. Záleží na podmínkách a požadavcích školy.

Zajímavým zjištěním GEGfestu pro mě bylo i to, že v ČR již Google Apps využívají stovky škol. K řešení společnosti Microsoft mi nejsou známy počty za celou Českou republiku, ale v Královehradeckém kraji využívá Microsoft Office 365 11 škol.

Na podzim tohoto roku by měla začít s činností certifikační akademie Google pro učitele, kteří se chtějí angažovat v nasazování a používání Google technologií na školách. Microsoft již podobnou aktivitu v ČR zahájil, je možné se vzdělávat v rámci Microsoft Partners in Learning – Centers of Education. Tato centra poskytují bezplatná školení pro učitele a zároveň informační servis o novinkách mezi produkty Microsoft a partnerských firem.

Problémy (nejen) s cloudy spojené

S nástupem jakékoliv nové technologie jsou spojeny i problémy. V případě nasazování cloudových technologií ve školách jsem se ve vlastní praxi setkal především s malou mírou angažovanosti vedení školy, minimální ochotou učitelů učit se nové metody a postupy a zároveň jsem zaznamenal, že na některých školách ani není nikdo, kdo by vedení a zaměstnance školy s novými technologiemi seznámil. Teoreticky by měl tuto funkci zastávat ICT koordinátor (metodik ICT), ale v praxi to podle tvrzení kolegů z různých škol příliš nefunguje. Na GEGfestu zazněla mimo jiné myšlenka, že velkým problémem jsou také samotní techničtí pracovníci IT oddělení, kteří se změnám brání.

Závěrem

Nakonec bych se vrátil k doporučení. Jak jsem již napsal, není možné školám doporučit konkrétní produkt, záleží na jejich aktuální situaci a potřebách, ale určitě školám doporučuji jít cestou cloudových řešení, samotnou výuku mohou zatraktivnit již samotné cloudové aplikace, kterých jsou dnes již tisíce, ale celou školu mohou o krok kupředu posunout cloudové produkty typu SaaS, jako jsou právě Microsoft Office 365 nebo Google Apps. Ty při správném využití pomohou jak vedení školy v administrativní a řídící činnosti, tak i učitelům při výuce. Za určitých okolností může nasazení cloudových technologií vést i ke značné finanční úspoře. V praxi se však projevilo jako důležité, aby se změnou bylo ztotožněno vedení, které celý průběh změny, včetně jejich dopadů a výhod, vhodně vyloží zaměstnancům a zároveň jim zajistí vhodnou podporu.